At skifte dæk på bilen behøver slet ikke være svært, men desværre laver alt for mange nogle typiske fejl. Her har vi listet de fem mest almindelige fejl og hvordan du undgår dem. Hvis du har det rigtige værktøj og ved, hvordan du gør det, behøver det slet ikke være svært at skifte til vinterdæk eller sommerdæk. Desværre begår mange nogle almindelige fejl. Her er de fem mest almindelige.

1. Du tager ikke hensyn til rotationsretningen

Dækkene ser jo ens ud, så det er vel bare at hejse bilen op med donkraften, sætte dem på og køre afsted? Nej, så simpelt er det ikke. En meget almindelig fejl, mange begår, når de skal skifte dæk, er at de overser, at nogle dæk har en bestemt rotationsretning, ofte markeret med en pil. Ved at placere dækket, så det roterer i pilens retning, mindsker du slid og forebygger skade.

Hvis der er en pil, der viser hjulets tænkte rotationsretning, er det vigtigt, at dækket sidder rigtigt.

2. Du spænder hjulboltene alt for hårdt

Man vil jo ikke have, at hjulene falder af, så hvorfor ikke spænde dem så hårdt som muligt? Problemet med at stramme hjulboltene alt for meget er, at du beskadiger både boltene og fælgen. En anden risiko ved at tage den kraftige momentnøgle og give den maksimal kraft er, at du ikke vil kunne få hjulene af, hvis du punkterer og skal skifte dæk ved vejkanten. Hvor hårdt hjulboltene skal spændes, står i bilens instruktionsbog - læs den!

 3. Du børster ikke kontaktoverfladerne rene

Når du har taget dækket af, skal du sørge for at børste den ring, som fælgen hviler mod, ren for snavs, rust og korrosion. Til det skal du bruge en stålbørste. Risikoen ved ikke at børste ordentligt er, at det bliver sværere at få hjulet af næste gang.

4. Du glemmer at kontrollere dæktrykket

Når du har monteret alle dæk, skal du kontrollere, at dæktrykket er korrekt, og fylde luft på ved behov. Et forkert dæktryk påvirker bilens køreegenskaber og øger risikoen for ulykker, men det fører også til, at dækkene slides unødigt hurtigt. Hvor højt dæktrykket skal være, står i bilens manual.

5. Du glemmer at efterstramme hjulboltene

Når du har kørt et bestemt antal kilometer, er det tid til at efterstramme hjulboltene og kontrollere, at de virkelig sidder fast. Normalt anbefales det at gøre det efter et sted mellem 5 og 20 km.